About Me

My photo
Just a simple muslimah..wanna be a solehah wife, superb mom, good daughter and great teacher..insyaAllah..

Calendar

Counter

Sunday, November 8, 2009

Pengalaman Bersalin - Last Part

10 Sept 2009 (Khamis)

Pagi :

Dalam jam 3.30am,nurse kejutkan..terkujat den..sebbaek takde sakit jantung ke ape..ye la org tgh nyenyak tido..dikejutkan..mamai2..nurse cek tekanan darah n soalan rutin..perut ade ngeras ke?once again..nope..lepas tu..tak leh tido dah aku..kenapa?sb mula rasa sakit2 pinggang yg agak kerap dlm ½ jam skali..buleh tahan lagi..sampai la pukul 8 am..aku mula tak bleh nk duduk..rimas..nk nangis pon ade..nak balik umah je dlm otak aku ni..keje aku Cuma berulang alik ke toilet..pastu mula pusing2 katil..tak bleh nk duduk..mkn pun tak slera..sakit teramat pinggang..tak bleh nk describe mcmna..mcm nk buang je pinggang tuh..dr pelatih dating cek..mcm nurse jugak..aku tanya Dr..blh ke balik?Dr tu ckp aku blh balik klu takde tanda2 lain lagih..lagipon aku tahu wad penuh..nk rejek org klua la..aku berdoa2..harap2 blh balik..tension sgt2 duk situ..nk sgt buang jarum kat tangan..dlm jam 10 lebih..sorg veteran nurse panggil aku..tanya..sakit sgt ke dik?ye la..duk tgk aku berulang alik ke toilet then jln2 tak berhenti2 kat lua..aku ckp..a’a..sakit..die ckp meh nk cek jalan..huuhu..pasrah je..dia ckp baru buka 1cm ni..lmbt lagi ni awak nk besalin..mgkin ptg or mlm ni..anak sulung mmg lmbt..dgr cmtu..lagi la tension aku

Petang :

Dalam pukul 3pm..Dr pakar dtg..duk dgr pelatih2 die cite..then beliau ckp aku blh balik..yess!!alhamdulillah..blh balik jugak sb aku takde apa2 mslh..kandungan pon ok…die siap kasi date baru 14 sept utk dtg hospital balik if blm bersalin lagih dlm masa 6hari..nk induce katanya..aku dah tak kisah..yg penting blh balik..tpon asben..asben dtg pas asar.. msa asben dtg kat hospital tu..aku pegang tgn dia kejap2 msa sakit..sian asben..sakit tangan2 dia aku pegang..~tq yaang sb bagi sapot masa ayang sakit..ramai gak patient dibenarkan balik..nk urus klua wad punya la lama..2jam tunggu baru blh blah..pkul 7pm baru settle..

Malam :

Dalam pukul 7pm kitaorg kua hospital..masa ni usah ckp la..mcm cacing kepanasan aku..tak blh duk diam..kena jalan..asben suh tunggu dia nk amik kreta..aku ckp..tak pela..takbleh nk tunggu..baik jalan sama2..agak jauh jugak la kreta tu..huhu..aku jln smbil tahan2 sakit ni..sakit pinggang sgt2..dlm 15min to 10min..uwaaa..masa sampai kat kreta..tunggu asben buka puasa nga kurma n air..aku ape lagih..tak bleh duduk..buat tawaf kat kreta smbil tunggu asben start kreta..huhu..masuk kreta..alhamdulillah..berenti kejap sakitnya..tp sempat 2 kali jugak la sakit teruk..dlm 7.30 sampai umah..sakit kerap jugak..mcm tadi..cepat2 gi mandi..solat..dlm solat pon nangis tahan sakit..tu pon duk atas krusi..huhu..siap solat je terus baring sambil gosok2 blakang..duk zikir2 dah..time ni tgk jam..baru pkul 8 lebih..asben suh makan telur utk tenaga..aku dah takde slera dah..tu pon terpaksa mkn..asben suap smbil aku duk tahan sakit..last2 tak tahan..muntah giler2 ah..abis smua mknn yg di mkn dari tghri ke ptg klua balik..mmg lembik giler ah..kesian asben..tunggu dia solat terawih..aku mmg duk baring je la..tahan sakit pinggang..tak bleh nk ckp wei..5min skali sakit..pkul 10pm buka tv tgk crite Cinta Sempurna..tu pun wat hiburan je..aku mmg dah terbaring smbil nangis2 dah..zikir2..time tak sakit telelap kejap..sian asben..aku paksa dia gosok jgn henti kat pinggang..kebas tangan dia..aku ckp kat asben..nk operate la ginih..huhu..kena marah nga asben..dia ckp sbr2 je la..dlm 10 ke 10.30 sakit dalm 3min skali..perut aku mmg tak mengeras langsung..sakit pinggang yg teramat je..time ni 3kali aku trase mcm nk buang air besau..aku ckp kat diri aku..ni bukan nk buang air besau ni..nk teran ni..psiko otak kejap suh tahan..ckp kat asben rasa mcm nk buang air besau..lepas tu trase basah kat blakang..suh dia tgkkan..dia papah aku masuk bilik air..aku ckp nk buang air besau ni..mcmna..asben ckp jom kita gi GH balik la..dia dah panic dah..sebbaek ade ustaz praktikal kat sbelah umah..asben mmg tak bleh drive dah..aku dgn pakai kain sarung n tshirt n tudung duk pk nk pakai niqab ke ni..tnya asben..asben ckp pakai je la..ting!!baru aku teringat ade mask..mintak dgn asben..pakai la mask tu ke GH..as a niqab..sebbaek musim H1N1..takde la pelik aku pakai mask..bukan ape aku trase lemas..on da way g GH..aku mmg tak putus2 la Allah..sakit sgt..

Sampai GH dalam 11.30pm..asben mintak nga guard wheelchair kat lobi..tp guard ckp takde kena gi amik kat kecemasan..aku ni mmg dah tak bleh nk duduk setempat dah..heret tangan asben jalan aje la ke LR..asben ckp takpe ke..aku ckp lagi bagus..tahan sket sakit..jalan2 naik lif..dlm lif pon aku duk pusing2..sampai LR sunyi je..ye la dah tghmalam..nurse suh aku baring atas katil utk cek jalan..dia terkujat la..ckp dah 7-8cm dah jalan ni..aku dgn blur2..ye ke nurse?alhamdulillah..nurse suh aku tukar baju n naik atas troli nk masuk real LR..aku call asben..

11 Sept 2009 (Jumaat)

Dalam pukul 1200am nurse tolak aku ke LR no 9,yg last skali..masuk LR..dtg le nurse2..Dr pelatih buang air kecil aku guna ape tah..pastu pecahkan ketuban..alhamdulillah..takde rasa sakit..sb time ni aku mmg blur..Cuma tnya soalan2 bodoh kat nurse..haha..cthnya..nurse..bila buleh teran ni..lama lagi ke..asben sy mana..wajib ke cucuk tgn ni nga jarum..haha..msti bengang nurse..alhamdulillah..asben aku dibenarkan masuk teman..sb kmi dah join kelas peneman..asben byk bg sokongan..ramai giler pasukan sorak dlm ni..dlm7 orang..awal2 lagi aku pesan kat asben..tekan lutut tau..dlm jam 12.34am Alhamdulillah..selamat sudah melahirkan seorang puteri..skali kena epi..trasa msa dorg gunting..huhu..lebih kurang 2jam duk dlm LR tu baru dipindahkan ke wad..alhamdulillah..wad yg slesa..siap berecon..toilet dlm bilik..pengalaman yg tak dapat aku lupa adalah..kenapa aku buleh blur dlm LR..hingga tak tau dah mcmna nk push..haha..smua yg aku baca dah tak ingat..yg aku ingt..tekan lutut..hahah..tips..ketenangan smsa nak bersalin adalah penting..insyaAllah dipermudahkan..

Ps : tak bleh nk upload gmbr ah..our daughter name : Balqis alHumaira' Mohd Hafiz
separador

0 Loves It:

Pages

Tag Cloud

am (2) balqis alhumaira' (2) books (1) out-school (4) personal (18) smkm (9)

Followers